Nedan recenseras:

”The Spirit of Beauty & the West” – Baroque BIH-03-001

•

•

•

HARLEY HUGGINS & THE BARN DANCE GANG

”1946” – Country Routes RFD CD 27

-         Hörde Harley första gången på Bob Wills enorma ”San Antonio Rose”-box från Bear Family sjungande ”I´m Feelin´ Bad”, enorm röst och en låt som äter sig fast. Han kompar då också i enorma låten ”This Is Southland” (avläggare till ”Fat Boy Rag”) med några makalösa fiddle- och elgitarrsolon. Fick efter mycket sökande tag på denna CD som är upptagningar från diverse radioprogram. Ljudkvalitén är därefter, men man kan inte få allt. Manskapet varierar  men det är fullt swing-komp. 36 låtar som t.ex. ”Across the Alley from the Alamo”, ”Jole Blon Likes the Boogie”, ”Blue Steel Blues”, ”12th Street Rag”, ”Wabash Blues”, ”Fat Gal”, ”Oklahoma Hills”. Kvalitén är inte den bästa, men energin och spelglädjen finns i överflöd. CDn finns kanske i butikerna här, annars kolla

-         www.interstate-music.co.uk  Där finns massor av gammal fin musik.

BOB WILLS  & HIS TEXAS PLAYBOYS

- Detta gott folk är milleniets utgåva #1! Alla Bob Wills Columbia

inspelningar finns med och det närmade sig 300. Lägg därtill en DVD, ”Take Me Back to Oklahoma” med Tex Ritter samt sist men inte minst  boken i LP-format, sober och på tyskt maner fullspäckad med info, inte bara om Wills & Co, utan mycket däromkring. Kommentarer från orkestermedlemmar etc. Rikt illustrerad t.o.m. affischer från alla filmer de var med i. Komplett disko med alla data. Skulle jag få denna utgåva i present vore jag lycklig för all framtid. (Nu har jag den!). Kostar en del men vilken present till en C&W- & Western Swing-diggare. Ingen idé att gå in på låtar, kolla hellre in på www.cdwolf.com eller sänd efter katalogen. Apropå DVDn – den börjar med en låt av Johnny Horton, ”Ole Slewfoot” – gissa varför! Kul Idé.

Fick ett gäng CDn från New Mexico – det är inte enbart Swing, utan mest Western.

THE BEST OF NEW MEXICO WESTERN – Var.art.

”Big Surprises from Behind the Chile Curtain” – (2 CD set)
Frontiersmen 2 CD

-         Innehåller 48 /förtioåtta/ alster med nästan lika många New Mexico artister som Curio Cowboys, Augé Hays (multiinstrumentalist inkl steel guitar), Doc Gonzales & The Orange Blossom Express med ”Big Mamou”,Lucky Bill Parrish med ”The Other Side of the Hill” /bra låt som jag har i bilen med en brutta vars namn jag glömt/, The Graham Brothers Band ”You Ain´t Hear to Hear Me Say Goodbye”, Bone Orchard ”Don´t Go Cuttin´On My Cattle” osv.  Ett häfte med riklig info följer med och rekommenderas alla som gillar hästar, cowboys, lägereldar, och lite swing mitt uppe i alltihop.
Info borde kunna inhämtas på

JIM JONES

”Western Takes” – CK 5951

-         Detta är en lågmäld cowboysångare som berättar om livet som cowboy. Han berättar om  corralled ridin´ horses, cowboy love, the rodeo brotherhood, the elements, ghost stories, tradition, heritage, stewardship, land and lore. Jim Jones fascinerar och man lyssnar intensivt på texterna. Spelar själv många instrument och får hjälp av Joy Ward, fiddle, Auge Hays, steel guitar & dobro, Bill Lockard,drums, Miguel Romero, accordeon m.fl. som hjälper till med harmonierna. Kolla www.jimjonesmusic.com.

SONS OF THE RIO GRANDE

-         Trenne cowboys: Larry Ruebush-bas & bariton; Walen Mickey-guitar & lead vocals; Rob Croft-fiddle & tenor vocals. Cowboy-låtar för hela slanten: ”Rhythm of the Hoofbeats”, ”Ponies”, ”My Adobe Hacienda”, ”Red River Valley”, Johnny Bonds ”Cimarron”, ”God Must Be A Cowboy”, ”The Lonely Bunkhouse”. Den som har sinnet kvar för Western-romantiken gör här ett gott val. Duktiga sångare och kan sina instrument. Intresserad – skriv till walenmickey@netzero.net

-         Say you saw it in ”Western Swing”-webben.

Jag vill till
Skiv-Recensioner