Nedan recenseras:

•

•

•

•

BOB WILLS ”FADED LOVE” 1947 – 1973

Bob Wills and His Texas Playboys

¤  Den här dök upp innan man knappt hämtat andan från den förra boxen. Vill bara ge en kort intro för att återkomma när man lyssnat igenom alla plattorna. Har skummat lite i boken skriven av Rich Kienzle (välkänt namn i Swestern Swing-kretsar) som verkligen inte stryker medhårs. CD-skivorna täcker MGM-tiden (kom tidigare som "Papa´s Jumpin´” på vinyl) och täcker sen alla olika sättningar Bob hade. Liberty Records hade ju återföreningen av Bob och Tommy Duncan, verkligt fina inspelningar. Så stack Tommy igen och Bob  hade åter en rad olika kombinationer. Så kom då Kapp Records in i bilden och Rich sågar i stort sett hela den perioden och Bob själv lär ha sagt att dom förstör hans musik. Musikerna på Kapp var till största delen Nashville´s så kallade A-Team och Rich menar att flera hade ingen som helst Western Swing feeling. I countrykretsar lär musiken ha gått hem någotsånär, flera om inte alla plattorna kom in på listorna. Inga topplaceringar, men ändå.

¤ Med finns  den inspelning Merle Haggard och hustrun Bonnie Owens Haggard  gjorde i deras hem den 27 september 1971 och som tidigare ej släpp ts  på platta. Bara detta värt priset…

¤ Ett kuriosum innan jag rundar av för att återkomma – ”Faded Love” finns i flera versioner här, bland annat med fyrstämmig refräng med steelkillen Billy Bowman sjunger high a la Bill Monroe. Efter den kommer en riktig footstomper; Cindy Walkers ”Toodleumbo”! www.bear-family.de är den numera välkända sajten.

BOB WILLS  & HIS TEXAS PLAYBOYS

- Detta gott folk är milleniets utgåva #1!
Alla Bob Wills Columbia
inspelningar finns med och det närmade sig 300.
Lägg därtill en DVD, ”Take Me Back to Oklahoma” med Tex Ritter
samt sist men inte minst  boken i LP-format, sober och på tyskt maner fullspäckad med info, inte bara om Wills & Co, utan mycket däromkring. Kommentarer från orkestermedlemmar etc. Rikt illustrerad t.o.m. affischer från alla filmer de var med i. Komplett disko med alla data. Skulle jag få denna utgåva i present vore jag lycklig för all framtid. (Nu har jag den!). Kostar en del men vilken present till en C&W- & Western Swing-diggare. Ingen idé att gå in på låtar, kolla hellre in på
www.cdwolf.com eller sänd efter katalogen. Apropå DVDn – den börjar med en låt av Johnny Horton, ”Ole Slewfoot” – gissa varför! Kul Idé.

CAJUN FAVORITES

Original Cajun Music From The Swamps

Master Tone 0889   (Box  med 3 CD)

Måste slå ett slag för lite Cajunmusik. Hittade denna box hos en av våra större skivförsäljare. Det här är musik som det verkligen svänger om. På första cd´n  finner vi Kermit Venable & Beaubassin Cajun Band  med låtar som ”Soileau Two Step”, ”Jolie Blonde”, ”Just Because Polka”, ” Lonesome Prison One Step”  och ett dussin till.

På Cd # 2 finns La Touche med likaledes sexton stompin´,  rompin´  Cajunlåtar som ”Bayou”, ”Mardi Gras”, ”Bayou Pon Pon”, ”Cajun Girl”, ”Pouloon”, ”KAGY Special”, ”La Touché Two Step” osv.

På den tredje CD´n  kommer min store Cajunfavorit  Allen  Fontenot – en artist som ger järnet!  Ett pumpande dragspel, ett komp som driver stenhårt och glada aaaeeeiii-rop. Sjunger ömsom på engelska och ömsom på Cajunfranska i låtar som ”Cajun Eyes Waltz”,  ”The Backdoor”, ”Zydeco Jam” (och här jammas det så alligatorerna får adrenalinet att svalla i träsket), ”Cajun From Churchpoint” och Cajunklassikern ”Don´t Mess With My Toot Toot”,  ”Webb Pierce Blues”,  ”Louisiana Moon”, ”Colinda”, ”Do Do Wapp Song (Hey Little Girl)”  etc. Snyggt, eggande tryck av fiddle, dragspel – vad mer kan man begära.  Ett bra köp för Cajun-fans….

Bara Allen Fontenot är värd boxpriset som var skamligt (!) lågt. Det är ju tji info i dessa prisbilliga boxar så man har inte en susning om artister. Kvalitén är dock klart bra…

CHARLIE CHRISTIAN

”The Original Guitar Genius!”

Properbox 98 ( 4 CD)

Nu undrar säkerligen någon hur Charlie platsar på Western Swing-sidan. Jo, det är helt enkelt så här att Charlie är förebilden med sin elektriska guitar för mängder av country- & western swing-gitarrister och jag önskar att många av dagens svenska gitarrister kollar in Charlies teknik.  Inspelningarna – 84 stycken – är mest med Benny Goodmans  olika konstellationer och med musiker som  Lionel Hampton, Fletscher Henderson, Earl Bostic, Henry ”Red” Allen,  Count Basie, bara för att nämna några.

Låtar är bland annat ”Flying Home”,  ”Air Mail Special”,  ”Stompin´ at the Savoy”,  ”AC/DC Current”,  ”Oh! Lady Be Good”,  ”Rose Room”,  ”Stardust”,   ”Royal Garden Blues”,  ”Seven Come Eleven” (en av Charlies låtar som nästan alla  Western Swing-band  har på sin repertoire). En låt som har följt mig praktiskt taget hela livet är ”Honeysuckle Rose” (brorsan köpte en 78-varvare som jag har spelat så ofta att man till slut nästan fick in låten på baksidan!!) med ett par läckra solon, först Bennys klarinett (nästan lika bra som Putte Wickman) och sen övergången till Charlies guitar – kan inte bli bättre. Men det skall vara inspelningen från  22 november 1939!.  Såg att det finns en 4 CD-Box även på JSP Records och med tanke på att Charlie, född 1916 och avled 1942, inte hann med så många inspelningar, så är det väl troligt att det är i stort sett samma material…men man kan inte veta. Intresserade gör en koll….

WESTERN SWING & COUNTRY JAZZ

JSP Records JSP-7742   (Box 4 CD)

Ett hundra låtar, bra kvalitet, bra band. Drar igång med  Ocie   Stockard & The Wanderers och 14 inspelningar med Wanna Coffman-bas;  Buster Ferguson-gtr;  John Brosky & Robert Buchanan-fiddles;  Harry Palmer-trumpet;  Ocie-banjo. Ocie hade spelat med Milton Brown vilken omkom alldeles för ung. CDn öppnar med ”There´ll Be Some Changes Made” (hörde en version av denna med Chet Atkins & Mark Knopfler i en kul inspelning), fortsätter med en kändis ”Long Ago”, ”What´s the Matter”, ”Wabash Blues” osv. bra versioner.

** The Range Riders nästa – ARC Records åkte till Hot Springs, Arkansas och spelade in en rad olika artister, däribland detta gäng. Skapliga inspelningar med, tycker jag, ganska stark påverkan av 20-talets innegrej nämligen charleston. Både vokalt och instrumentellt.  Det är lite lattjo att man har inga noteringar på musikerna. Men det  vokala står Ruth Byles och Little Willie för…

** Dags för järngänget Bob Dunn´s Vagabonds. Bob är ju som bekant hoppas jag förgrundsfiguren vad gäller steel guitar. Gubbarna han har med är  Moon Mullican-piano, Leo Raley-el.mandolin,  Hezzie Bryant-bas,  Dickie McBride-gtr  i  låtarna ”Stompin´ at the Savoy” och  ”Wednesday Rag”.  I de andra tre har han förutom Leo och Moon och Hezzie  Mancel Tierney-piano  (Moon sjunger),  och Fritz Kehm-trummis. Låtarna är ”Juke Box  Rag”,  ”Graveyard Blues” samt  ”You Don´t Know My Mind”.  I ”Juke Box Rag” finns  en man  på klarinett som troligen är   Rudy Rivera.  Bara det här gänget är värt   box-priset!

CD 2 presenterar två gäng; Roy Newman And The Boys  samt Modern Mountaineers. Roy spelar piano och inspelningarna kommer från en rad olika tider och personalen varierar.

Bob Dunn finns med på en egen låt,   ”Takin´ Off”,   Rejält drag i låtarna som i ”Rhythm  Is Our  Business”, lite scatsong i roliga ”Garbage Man Blues” med en aggressiv  klarinett.  I ”Black and Blue” är det lite Duke Ellington-stuk på arret och en kazoo hörs, lite ovanligt instrument i dessa kretsar.  Ett par sköna blueslåtar är ”Match Box Blues” och ”Kansas City Blues”  samt  ”Downhearted Blues” med fint gitarrspel. ”My Baby Rocks Me” skulle gott kunna   platsa i 50-talets rock´n`roll-sväng.  Ett hårdsvängande gäng som det var skoj att höra. Duktiga musiker som så ofta på dessa äldre inspelningar…

Modern Mountaineers innehåller musiker som dyker upp lite här och där i olika band.. Här är bandets två första skivinspelningar, åtta plus två. Först  ut är ”Everybody´s Truckin´” (Truck var tydligen en poppis dans i bl.a Harlem). J.C.Way har man på steelguitar, J.R. Chatwell på fiddle, Smoky Wood på piano och sång (se CD 4),  Hal Herbert framträdande på clarinett och tenor sax.  Det här bandet rankades som ett av dåtidens bättre Western Swing-band. Kvaliten försämrades  med tiden på grund av en del musikerbyten. Men här är det hög klass. På ”Never Slept Last Night” och ”You Got To Know How To Truck And Swing” har man Tommy  Dunlap på electric steel guitar och så har man skiftat lite i orkestern.

** Det fina med dessa CD-boxar är den lilla informativa boken som är med  och ger info om artisterna  vem som spelar vad och när det hela ägde rum  -–   men vem som skrivit och komponerat vad har man inte lagt nån möda på… man kan inte få allt!

CD # 3 ägnas helt åt Jimmie Revard & His Oklahoma Playboys. Stommen i detta band bestod av  Jimmie själv på bas, guitar och  sång, Ben McKay-fiddle, Emil ”Bash” Hofner-electric steel guitar, Adolph Hofner-guitar, Curly Williams-guitar,  plus en del varierande inhopp på dessa olika inspelningar från olika sessioner.  Det mesta av materialet här är original men har tagits upp senare av andra band.  25 spår och bra sväng rakt igenom i ”Daddy´s Got The Deep Elm Blues” (Elm var ett s.k. red district), ”Oh! Swing It”,  ”Triflin´ Gal”,  den vackra ”At the End of the Lane” (finns många som spelat in denna), ”Crafton Blues” och lite bluesfeeling i ”I´ve Got Trouble In Mind”.  Bash Hofners steelspel liknar ofta Bob Dunns – bra betyg.

CD # 4 inleds av Smoky Wood & His Wood Chips och en starkt bluesig ”Woodships Blues” dominerande av Smokys piano och till hjälp har han J.C. Way på steel, George Uttinger-fiddle, Gene Edmondson & Horace Edmondson banjo resp. guitar samt  Lonnie Mitchell på string bass. I  ”Wood´s Travelling Blues” (verkar han ha lånat det mesta…), i ”Keep On Truckin´” finns en oidentifierad trumpetare med. Bandet kör mycket bluesinfluerat. Klart hörvärt. Cliff Bruner & His Texas Wanderers  avlöser med  tre inspelningar  ”Bring It On Home to Grandma”,  ”Old Joe Turner Blues” samt ”I Wish I Could Shimmy Like My Sister Kate”.  Gänget i stort sett samma som Bob Dunns Vagabonds – alltså lirar Bob Dunn steel här, och det är Moon Mullican som sjunger de två sista låtarna med skönt  bluesigt  steelspel av Bob.  Som jag nämnde tidigare – när Bob Dunn är med är det bara att ta fram pluskan!

Swift Jewel Cowboys, även kallat The Only Mounted  Cowboy Band in America rundar av den här fina Western Swing boxen med 14 låtar  - instrumenteringen är bas, guitar, accordion, fiddle, klarinett, cornet, piano, harmonica (Jimmie Riddle),  och det svänger om dessa cowboys, inga velourboys inte! Låtar: ”Chuck Wagon Swing”, ”Swingin´ at the Circle S”, ”Willie the Weeper”, ”You Got To Hi –De-Ho  (To Get Along With Me)”, ”Dill Pickle Rag” ”Rose Room” osv. Som synes är jazzinfluenserna  mycket påfallande i många av inslagen.

Jag gillar det här gänget – kanon när man vill ha lite jazzinslag i Western Swingen. Och boxen finns hos Smokestack Blues.  www.smokestackblues.com.  Kolla in sidan därför att här finns massor av gammal god musik vare sig det är Country, Western Swing, Bluegrass, Blues eller Jazz.

SOUNDS LIKE JIMMIE RODGERS

JSP Records JSP-7751 (Box 4 CD)

Etthundra låtar av dussinet artister med sånger om ”The Father of Country Music”, Jimmie Rodgers. Kvalitén är mycket bra, valet av sånger likaså, få dubbleringar. Inleder gör W.L. O´Daniels & His Hillbilly Boys, ett av de första Western Swing-banden med ”Yodeling Ranger” och ”Tuck Away My Lonesome Blues”. Daddy John Love, med ett förflutet med J.E.Mainers Mountaineers och en del andra Mountain Music-gäng drar tvenne alster. The Rhythm Wreckers, ett lite annorlunda band med kornettisten Muggsy Spanier, på klarinett Ben Kanter, Danny Stewart på steelguitar m fl drar två bluesnummer ”Never No Mo´Blues” och ”Blue Yodel #2”. Bill Carlisle, ganska känd countryartist kommer med ”Rattlin´ Daddy” och så har vi Bob Wills & His Texas Playboys med ”Never No More Hard Time Blues” med Leon McAuliffe på steel och vokalist giganten Tommy Duncan, Blinde Riley Puckett (har spelat in drygt 225 låtar) drar sex låtar, ojämn kvallis men ett par bra. Ännu ett Bluegrassband finns med, Buddy Jones med bl.a. Jerry Lee Lewis läromästare Moon Mullican med fyra låtar bl.a. ”Mean Old Lonesome Blues”. CD #1 rundas av med Leon Chappelear samt Bill Simmons.

CD 2 är helt med Gene Autry som egentligen är mest känd världen över för sina filmer Country & Western-stylade. 56 filmer för Republic samt 34 för andra bolag. Men innan filmen tog fart var det Jimmie Rodgers som gällde. Började spela in 22 år gammal  och här finns 25 sånger med joddel och guitar och han kör alla kända låtar som ”Blue Yodel # 5”,   ”Frankie & Johnny”,  ”Waiting For A Train”, ”Blue Yodel # 4 (California Blues)”, ”Bear Cat Papa Blues” osv och rundar av med ”Life of Jimmie Rodgers”. Betyg…klart bra.

CD 3 innehåller två artister: The Texas Drifter (Goebel Reeves)  samt Bill Cox.   Goebel beskrives som en lite udda figur. Ville framstå som en riktig tågluffare men kom egentligen från ett ”vanligt hem”. Nitton sånger joddel och guitar – många tåglåtar och hobodito. En av de bättre Jimmie Rodgers-tolkarna.  Kör ett lite annorlunda ”drillande joddel” – en kul kille med lite idéer…bör höras!

Bill Cox, även känd som ”The Dixie Songbird”, spelade in över 200 låtar och talade gärna om att det var han som skrev ett par höjdare inom Countrymusiken, ”Filipino Baby” och ”Sparkling Brown Eyes”. Uppväxt med närheten till tåg – pappan jobbade som railroad section foreman  och Bill tände på Rodgers och ville in på samma musikerbana. Försvann från musiklivet, återfanns av sina gamla fans i Charleston, West Virginia, boende i ett gammalt f d hönshus i total fattigdom. Det blev en kort comeback, han dog något år senare. Här får vi sex sånger som ”Jackson County”, ” My Rough and Rowdy Ways.

CD 4 är nog den mest intressanta med en rad kända artister som Cliff Carlisle,  Stuart Hamblen (som hade en rejäl hit med snyftaren ”My Mary”, här sjunger han dock ”Wrong  Keyhole”),  Frankie Marvin,   Ramblin´ Red Lowery och legenden  Ernest Tubb, en artist som verkligen tände på Jimmie Rodgers och lät som sin favorit i sin tidiga karriär. Men kom på att han måste skaffa sig en egen profil – vilket han verkligen lyckades med!  Här finns åtta tidiga alster med vilka kanske är collectors items (?) som ”The Passing of Jimmie Rodgers”, ”The Last Thoughts of Jimmie Rodgers”, ”Mean Old Bed Bug Blues”, ”Since That Black Cat Crossed My Path”, ”The T.B. Is Whipping Me” etc. Mycket bra!

Wilf Carter (Montana Slim), en annan välkänd Rodgers-tolkare med ”Yodelling Hillbilly”, ”Rootin´ Tootin´  Cowboy” + två till.  Hank Snow – The Yodeling Ranger är den främste Jimmie Rodgers beundraren alla kategorier. Här presenteras ”The Hobo´s Last Ride”, ”Wandering On” samt ”Polka Dot Blues”. CDn  rundas av med Jimmie Rodgers & The Rainbow Ranch Boys-mixningarna ”In the Jailhouse Now # 2” och ”Peach Pickin´  Time Down in Georgia” samt en hel del hopklipp av Jimmie Rodgers kallade ”Jimmie Rodgers Medley Part 1 & 2.

*** För vänner av Jimmie Rodgers, hobo- & tågsånger, joddling, Ernest Tubb,  Hank  Snow osv är den här CD-boxen ett mycket bra köp. Priset är välkomnande lågt och finns hos Smokestack Blues som från och med maj kommer att ha sin butik på Norrbackagatan 48 i ”Eken”.    www.smokestackrecords.com

Dessa två boxar är ett MÅSTE
för alla vänner av WESTERN SWING!

BOB WILLS and His Texas Playboys