Nedan recenseras:

• JIM LOESSBERG
    ”Sawed-Off Shotgun” – Startex ST-1003

• ROGER BELLOW / PAUL ANASTASIO
    ”Cross-Country Swing” –Swing Cat 1611

• FLOYD DOMINO
    ”Hightower Boogie Woogie” – Golliber GLBRD-6

-         Ett fräscht gäng från Portland, Oregon som låter otroligt bra. Ett låturval som är varierat i både tempo och gammalt/nytt. Längtan till ”Idaho” känns ärligt, ”I Love You Honey” med kul text liksom i den gamla standardlåten i Western Swing sammanhang, ”DoesMy Baby Call Me Honey, Yes Sir”. Kompet är verkligen på hugget och det svänger rejält.

RETTA & THE SMART FELLAS

”Rural Jazz” – egen produktion

-         Rettas första utgåva med flera Western Swing oldies som ”There´s and old water mill by a waterfall”, ”I saw your face in the moon”, ”It´s your red wagon” och en mullrande boogie woogie ”Deep in the heart boogie”. Gitarristen Jesse Johnson är otroligt flyhänt. Känns det för något nytt är detta gäng rätt att satsa sina pengar på.

NOLAN BRUCE ALLEN

-         NBA kallas New York´s King of Western Swing och man undrade lite…men så är det!  Men CDn är inspelad i Dallas, Texas med Tom Morrell på steel guitar, Rich O´Brien på guitars, Tommy Allsup, rhythm guitar, Snuffy Elmore – fiddle för att nämna några i kompet.  Ja, Tim Alexanders piano är väl känt i flera kretsar.  Inte mindre än 27 låtar och rubbet från Bob Wills sångbok: ”Take me back to Tulsa”, ”Spanish Fandango”, ”Brain Cloudy Blues”  och en makalöst vacker sång, ”The Convict and the Rose” – Tommy Duncans version är kanon, men denna är också bra. Nu är rollerna ombytta, det är tjejen som sitter inne och väntar på det oundvikliga… Detta är en CD att rekommendera och kolla gärna på NBAs hemsida

JOHNNY GIMBLE

”The Texas Fiddle Collection” – CMH-CD-9027

-          Den här CDn har några år på nacken. Innehåller 70 minuters varierad fiddlemusik, från ”Sallie Gooden”,  ”Ragtime Annie” till ”Crafton Blues” och min Swing-favorit ”Fat Boy Rag” (Jr Barnard är upphovsmannen och en enastående gitarrist, en guru säger en del och det må man även kalla Mr Gimble). Gimble har ett saftigt gäng som kompar i olika kombinationer: Maurice Anderson, Steel guitar; Cliff Bruner, elfiddle; Eldon Shamblin, elguitar m fl.

JOHNNY GIMBLE & TEXAS SWING

”Under the X in Texas” – Tejas CD 002

”Just For Fun”

-         Här har Johnny Gimble samlat ett gäng bestående av ”My favorite son” Dick Gimble, John Ely, Kenny Frazier, Dennis Dolan, Curly Hollingworth, Tom Prisk & Larry Rochelle i  olika låtar som ”Faded Love”, ”Orange Blossom Special”, ”All Night Long”,  ”Milk Cow Blues” och den lite roliga ”Barefoot Fiddler” där Johnny sitter på verandan och smålirar lite. Jag kan garantera att det svänger ALLTID om Johnny Gimble, den störste fiddlaren i Country Music. Kolla in hans hemsida

RIVER ROAD BOYS

”Texas Two-Step Time” – RRB label

”Down the Trail” – RRB label

-         Dan innan jag skriver detta har River Road Boys utnämnts till ”Western Swing Band of the Year” av Academy of Western Artists – Will Rogers Cowboy Awards! För år 2005. Förra året fick de en trofé för årets Western Swing Song ”We´re Proud Dubya´s from Texas” skriven av RRBs Shelley Lee Alley, Jr och Cindy Walker.
      Skivorna finns recenserade i Kountry Korral men kan nämna en del av innehållet.  Dryga dussinet låtar på varje CD med alster som ”Home in San Antone”, ”Ode to Tommy Duncan”, ”Go Home with the Girls”, ”Little Red Wagon”, ”Down the Trail”, ”Another Bridge to Burn” samt ”Carroll County Blues” – en variation av ”Fat Boy Rag”.River Road Boys, ett stabilt gäng som började för cirka 25 år sedan med två kvarvarande från starten: Tommy Howser på trummor och Clyde Brewer fiddle och piano. Så finns i olika recordings Jim Johnson sång eller Jim Nelson dito; Buford Estes guitar Bill Dessens på guitar/fiddle och på steel Dusty Stewart på Texas plattan och ingen mindre än Herb Remington som den nuvarande steel-gurun.  Har man kallats ”årets band” då kan det inte vara kattskit!! Dom har ett gäng plattor ute, på den senare finns dessutom Deacon ”Rag Mop” Anderson med på steel och med sin egen låt förstås som finns i en mängd olika inspelningar. Kolla in River Road-pojkarnas hemsida.
You will be glad you did!

MILTON BROWN & HIS MUSICAL BROWNIES

-         Det var med Milton Brown det hela började med Western Swing 1932. Sämsta möjliga tid egentligen – fattigdomen var enorm i Texas men man blev ändå otroligt populära. Överallt utsålda danshallar. En var för övrigt Crystal  Springs, ett danshak där Bonnie & Clyde var stammisar! Om man säger att det svänger om det här bandet är det bara förnamnet. Ingen trummis men en slap bass basist som verkligen hörs samt en steelgitarrist som var först med att elektrifiera sin lap steel..BOB DUNN! Jag är otroligt fascinerad av den mannens spel – ettrigt, rivigt ja vad ni vill – man blir inte likgiltig. Låtar då, ja ”Beale Street Mama” ( makalös sång av Milton och steel av Dunn), ”St Louis Blues” (vems är dom där leriga skorna som står där mina borde stå!), otroligt vackra är ”Avalon” samt ”Memphis Blues” med text för en gångs skull. Bob Dunn har uppvisning i sin egen ”Taking Off”. Jag skrev i en recension: Köp! Köp! Köp! Och det står jag för än…kolla in hemsidan.

JIM LOESSBERG

”Sawed-Off Shotgun” – Startex ST-1003

-         Ni som följer Texas-countryn har säkert stött på steelgitarristen Jim Loessberg (kommer till Furuvik i år!) som musiker på massor av olika artisters inspelningar. Här kommer an studioproduktion med  Bob Moore-bas, Bobby Flores-fiddles & guitars, Randy Reinhard-piano, och på trummor Jake Hooker, Ed Jarusinsky och Jim himself. CDn perfekt som partajmusik med låtar som ”Faded Love”, ”Sing a Sad Song(Wynn Stewarts låt), ”The Marionette”(Darrell McCalls låt) samt, jovisst ”Steel Guitar Rag”.

ROGER BELLOW / PAUL ANASTASIO

”Cross-Country Swing” –Swing Cat 1611

-         En titel som säger allt egentligen. Roger sjunger och spelar gitarr, Paul fiddlar, Ray Wood spelar non-pedal steel-guitar och Tom Anastasio är basist. Gordon Terry och Paul har spelat fiol tillsammans hos Merle Haggard och Tom har dessutom lirat med Loretta Lynns band (dä du Stora Mossen!). 15 låtar med trevliga kommentarer till alla låtarna, som t.ex. ”Take Me Back to the Prairie” (Bobby Sykes) där Tom skriver ”this one could bring a tear to a glass eye”…”Love Is Just Around the Corner” kommenterar han ”strictly between us,you´re cuter than Venus..what´s more, you´ve got arms!”. Andra låtar är t ex ”Dinah”, ”Whispering”, ”It Makes No Difference Now”. Lite sofistikerad  Cross-Country Swing som titeln antyder.  Hälsa på grabbarna på

FLOYD DOMINO

-         Den är inte född som inte känner till pianisten Floyd Domino. Han har spelat med  Merle Haggard, George trait, The Texas Playboys, Waylon Jennings, jazz-gitarristen Herb Ellis m.fl. Han har som det står ”he has been heard in outer space by way of George Strait´s #1 hit ”Ace in the Hole”, which was beamed up to the crew of the space shuttle Columbia in a wake-up call”. Han var medlem av Asleep at the Wheel när de fick en Grammy med ”One O´Clock Jump”. Spelade fem år med Waylon Jennings. En meriterad artist.  Här på denna CD har han hjälp av Ernie Durawa, drums, Dan Hall & Evan Arredondo-bas plus ett gäng horns. 17 låtar ”Mumbo Jumbo”,”Austin Mode”, ”Boogie Woogie Swanee River”, ”Pecos Bill Big Band”, ”Riff City”, ”Some Blues” etc.  Skön musik av en som vet hur det skall låta. Har ingen hemsida men jag har Floyds adress, hör av er om ni vill ha kontakt med honom.

Jag vill till
TILL NÄSTA SIDA
SKIVOR #02